torstai 27. lokakuuta 2016

Mielikuvateollisuus (mainonta)


Olisiko Perussuomalainen puolue saanut koskaan jytkyä ja edennyt hallitukseen, jos Timo Soini olisi Björn Wahlroosin näköinen?
Ei olisi.
Suomalaisuus merkitsee laajasti kaikkinaisen rumuuden ja typeryyden aikaansaamaa uskottavuutta. Herravihalla on  tuhatvuotinen historia. Katolinen kirkko tuli Suomeen ja ensi töikseen alkoi hävittää kansan omia tapoja. Viinanjuonti, pakanuus, naisissa käynti, kiroilu, erillaisten tappaminen, synkkä viha, ja vieraiden uskontojen väkivaltainen torjunta olivat tulilinjalla.
Linjan toisella puolen olivat kultakäätyihin ja purppurasamettiin sonnustautuva (kirkko)ylimystö ja toisella puolen hampaaton, nykerönenäinen, karvainen pahalta haiseva ja kaikenkaikkiaan jumalattoman ruma ryysyissä teutaroiva ukkeli.
-
Kahtiajako alkoi ja leimasi kirkkoylimyksiä vastaan jurnuttavan kansamiehen luotettavaksi ja aidoksi ihmiseksi. Tuo on jatkunut, nythän Timo Soini istuu ulkoministerinä. Jos hänet puettaisiin taljoihin, noettaisiin naamaa, mustattaisiin muutama hammas ja annettaisiin parran kasvaa, hän olisi tuhat vuotta sitten turveasumuksen edessä toljottavan - shamaanin kärpässienikusta juoneen - pölvästin näköinen. Juuri siksi uskottava kansanmies.
-
Mainonta perustuu armottoman tarkasti kohdistettuihin mielikuvan herättäjäisiin. Byggmax toimii, ottaen maalitaulukseen ja wannabeasiakkaaseen mörrimöykyn. Tylppäsormisen kansanmiehen, jonka kasvoilta näkyvät suomalaiset geenit. Hiukan hoitamaton ulkoasu. Hiukan väsähtäneet piirteet. Hiukan ylipainoisuus. Hiukan rumuus. Siis aito suomalainen miehisyys. Missä muualla maailmassa tämä negatiivinen ulkoasu toimisi ostoherätteenä kuin Suomessa?



Remontti saattaa olla pikemminkin vaimon unelma, jonka mies toteuttaa, yleensä seksuaalisen kiristyksen jälkeen. Kun remontti on valmis - on vaimo auliimpi liittymään raamatun termein "yhdeksi lihaksi" mörrimöykynkin kanssa. Jos taas remonttia ei tee, tai suhtautuu torjuvasti siisteyteen, jolla vaimo osoittaa kunnollisuuttaan vieraille,  menevät "luukut kiinni", kuten sanonta kuuluu. Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa seksuaalinen kiristys, avioliiton sisäinen prostituutio on standardi, josta ei heivin puhuta julkisuudessa - vaikka se on arkea sadoissa tuhansissa perheissä.


























Millainen ulkoasu sopii tähän kylpyhuoneeseen? Nalle on kuvassa liikaa, koska hänellä on kullattu hana, eikä hänen kylppärissään roiku ruskeaa rättiä naulassa. Hänellä on paketti Kleenexejä. Nallella ei ole muovikasvia ikkunalla. 

"Koska naapurin Kake ostaa Byggmaxilta niin mäkin.
Toihan on kun meijän Erkki, kyl sieltä voi ostaa. Just kun meijän faija krapulassa, mennään sinne. Onks toi meirän talkkari Ristiinakarult, no kyl sielt sit voi ostta. Sehä on ko siun issäis, yhtä karun näköin, myöhä männää sinne ostoksil."

-
Yhden mutkan takana voisi olla ajatus siitä, että taustalla on ruotsalainen ketju, joka ei piittaa asiakkaansa ulkonäöstä tippaakaan. Mainonta on ylikansallista ja tarkkaan palavereissä pohdittua ja kohdennettua. Mutta ei harhaanjohtamista ajattele kansalainen, ei ajattele äänestettäessäkään. Siksi syntyy jytkyjä, kun poliittisella broilerilla on se ulkoinen piirre, joka tukee äänestäjän hahmotuskykyä. Tai wannabe kansanedustaja osaa sanoa torilla vaalimökin edessä "perrrrkele" kuten pitää. Silloin hymy leviää kansanmiehen karuille kasvoille: "
saatana se on meijän poikii". Totuus taustalla ei ole koskaan merkinnyt kansalaisille paljoakaan, vaikka "totuuden" perään niin kovasti haikaillaan.
-
Ostaisiko kansa yhtä paljon Byggmaxilta - jos mainoksessa olisi Nalle, joka on suurimman osan suomalaisia inhokki - paitsi niiden, joilla on suurin ostovoima.?