sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Moottorisahakarhu ( kritiikki)

Suomalainen hullaantuu karhun pyörittäessä värjättyä persustaan kankaalla. Ostaa mummo syntyneen töhryn olohuoneen kirjahyllyn viereen, jossa sitä voi marttakerhon neulojaisissa yhdessä katsella. Onko se oheistarina, joka tekee teoksesta halutun vai substanssiarvo? Keskusteleeko marttakerho karhun tekemän maalauksen valööreistä, joiden taustalla olisi karhun halu ilmentää luontokappaleen suhdetta kotimaahan?

Karhun tekemä kuvataide saattaa olla liikaa talon isännälle, ja hän ostaa ovenpieleen aidolla moottorisahalla tehdyn puukarhun, jonka tekijä on suomenmestari...isäntä on silloin sitä hiukan itsekin.
Kaikki muu taide onkin kansamiesten mielestä homojen homaa ja töhertelyä. Jos Suomi nuoresta lehtikuvaajasta oli 1976 onnettomien pölkkypäiden maa, niin 2016 se vasta sitä onkin. Syntimme tekee suuremmaksi, että muun maailman laukatessa liberaaliin suuntaan kaukana etuvasemmalla, olemme jäneet Impivaaraan vetämään tervaa naamaan lauteilla ja kiljumaan maahanmuuttajien degeneroivaa vaikutusta kantasuomalaisuuteen. Emme tajua, ettemme pysty enää itse uudistumaan.
Kuvat YLE





Keravalla on pinkillä langalla umpeen virkattu talo. Puolaisen OLEK:in inspiroima. Kangasgraffitin tyyliin ja julkkisten rakenteiden paketoijaa Christoa mukaillen. Kun istuu siinä lähellä hiljaa, kuulee miten isä sanoo pojalleen: "Homot asuu tuolla".Taide kirvoittaa perusmiehessä aggression. Taiteen on oltava esittävää ja mahdollisimman helppoa, jotta se ei saisi aikaan vihaa. Siksi Thaimaahan valuu meiltä rahaa ja kadullinen taiteilijoita Hua Hinissä jäljentää 10x15 kopioista suomalaista maisemaa kokoon 150 x 90. Akryylit suihkivat. Sitä jaksaa isäntäkin katsoa.
Miksi tämä kansallinen onnettomuus, jossa kietoutuu yhteen politiikka, kulttuuuri, aggressiot, itsemurhat, tunteettomuus, viha kaikkea erillaista kohtaan?

Kuka vihaa eniten?
18-30 vuotias työtön, näköalaton, köyhä parisuhteeton kouluttamaton mies. Hänen taide-elämyksensä on tissit. Pornosivujen kutsuvat, keinuvat mutta täysin saavuttamattomat rinnat. Se taide helpottaa masturbointia, mutta taide, joka pakottaa miettimään edes hiukan, on perseestä. Anaali lähtökohta, likainen ja halveksittava...sitä on hankala kuvasto. Tissit on selkeä asia ja tuottaa tuloksen.
Asiaa ei syrjäytyneelle paranna, että kulttuurin miehittävät naiset. Miltei kokonaan.

Miehiä ei näe juuri missään, liittyen vaikkapa taidekursseihin ja opistoihin..erikokoiset ja näköiset konservatiiviset, mutta reippaat jakkupukunaiset tekevät miehille mahdottomaksi lähestyä kansankulttuurin kannalta taidetta. Edes minun rohkeuteni ei riitä mennä kurssille jossa on 15 naista ja...yksi mies. Oman vihansa lisäksi mies tulee vihatuksi ja syrjityksi samantien. Ja kulttuurin merkitys sukupuolistuu. Taidetta hallinnoivien naisten valta torppaa miehet ulos ja he jäävät marginaaliin, koska eivät puhu samalla monimerkistyksellisellä tavalla kuin naiset. Väärä sana ja sinut katsotaan ulos.

Miehen taiteeksi jää moottorisahaveistoksen teko, koska tekoväline pelottaa naisia. Ja miehen ostamaksi taiteeksi päätyy moottorisahalla jyrsitty muotopuoli karhu, koska se on ostajansa näköinen. Samaistuminen taiteilijaan ja teokseen saa aikaan välittämistä ja ymmärtämistä.
Mutta kulttuuri ei etene, vaan taantuu.