sunnuntai 19. marraskuuta 2017

Valovuoden erot

Kaksi lehtikuvaa.
Toinen -80 luvulta Pirkko Tantun kuvaama teatterikouluproggis avec Jouko Turkka ja toinen HS/ Heidi Piiroisen kuvaama HS:n normipönötyskuva.

Pirkko Tanttu on yksi niitä lehtikuvaajia - joille olisi pitänyt antaa enemmän tilaa.
Hän oli parempi kuin suurin osa senajan johtavista (mies)kuvaajista. Koulutettu, erinomainen ammattilainen - joka oli parhaimmillaan actionissa - jota nykypäivän (nais)kuvaajat eivät kuvaa juuri ollenkaan. Pirkko oli suorapuheinen ja siksi todennäköisesti ura ei edennyt, kuten ei kenelläkään substansiin pohjaavalla ja suorapuheisella tässä maassa.


"Propixillä oli mahdollisuus tulla
paremmaksi kuin Pressfoto"

Sääli, että naiskuvaajien arvostus oli niin sukupuolettunutta, todellista ymmärrystä heidän osaamisestaan ei lehtitaloilla ei ollut.

Kun perustimme Propix kuvatoimiston, koetin esimerkiksi saada sinne Leena Louhivaaran kuvaajaksi. Koska hän oli paljon parempi henkilökuvaaja kun Ratilainen - esti Compicia nykyisin johtava Ratilainen Leenan tulon ja siksi katsoin, että on lähdettävä.

Propixillä oli mahdollisuus tulla paremmaksi kuin Pressfoto, mutta kun olin antanut asiakkaani ja osaamiseni, minut painostettiin ulos, koska korostin kuvajournalismia ja substanssia ja muut jäsenet rahantuloa helpoin keinoin.
Sääli, myös sivuraiteella ajetun yksinäisen supertähden Jukka Uotilan kannalta. Tein Jukan kanssa vuosia töitä Pressfotossa ja hänen tapansa kuvata oli intuitiivinen ja herkkä. Siksi on surullista - että hän päätti itse lähteä maailmasta - koska valokuvaaminen ei enää antanut vastauksia ja koska oli väsynyt kohteluunsa.
(
Jukka Uotila teki  Rosa Liksomin kanssa Moskovasta parhaan suomalaisen koskaan tekemän reportaasikirjan)

Katso kuvaparia, kun pienen osa kuvapintaa omaava henkilö poistetaan ja alue - joka voisi olla mitä tahansa - mistä tahansa. Tuo alue ei tue kuvassa olevaa henkilöä journalistisesti, ehkä tukisi potretti- ja riittikuvaamisessa, mutta ei lehtimaailmassa.

Kuva: HS / Heidi Piiroinen, kuvasitaatti kritiikkiä varten


Tältä henkilökuvat näyttivat usein -80 luvulla, intohimoa ja draivia. Pinnan kokonaisvaltainen täyttö.


Kuva HS / Pirkko Tanttu, © copyright mahdollisesti Pirkko Tanttu?